הגרלה גדולה או הצגה גדולה?

הגרלת הענק של מחיר למשתכן - מי בעצם מרוויח מההגרלה הענקית הזו? הטענה הרווחת שכנראה המרוויח העיקרי הוא כחלון עצמו, האם כך הדבר?

 

אתמול דיווחנו על מסיבת העיתונאים שכינס שר האוצר, משה כחלון, בה הוא הכריז על ההגרלה הגדולה של 15,000 יח"ד, שיוגרלו כולן במסגרת תוכנית מחיר למשתכן.

 

התגובות להכרזתו של כחלון לא איחרו להגיע, והנתונים האמתיים מיד יצאו החוצה.

 

בהגרלה הגדולה יוגרלו 15,000 יח"ד חדשות ב – 24 ישובים ברחבי הארץ, חלקם אף באזורי הביקוש.

נשמע נפלא, אבל בפועל לכ – 12 אלף דירות עדיין אין היתר בנייה.  

 

משרד האוצר יצא לאחרונה עם תשדיר פרסומת על תוכנית מחיר למשתכן, ואין תוכנית אקטואליה שלא מזכירה את הנושא. במציאות, מאז יצאה התכנית לפני כשנתיים לפועל אין לה הצלחה גדולה עדיין, ויש האומרים שאפילו כשלה בינתיים. גם על הכרזתו של כחלון על הגרלת הענק נאמר מכיוונים שונים כי מה שהוא מנסה לעשות זה לשדר לשוק מסר שיש היצע גדול של דירות.

 

יכול להיות שהרעיון הוא טוב, אבל הביצוע עד כה לא מוכיח את עצמו, מחירי הדיור המשיכו לעלות בשנים בהן נמצא כחלון בתפקיד.

בשנת 2015 הכריז כחלון על יעד של כ – 70 אלף יח"ד חדשות עד סוף 2016, בפועל המציאות שונה, רק לכ – 3,500 דירות ניתנו בינתיים היתרי בנייה.

 

מנגד אומר כחלון: "אנחנו נוציא עשרות אלפים של צעירים ממעגל הביקוש ומניצול הקבלנים שהיה פה עד כה. הפסקנו את הספסרות בקרקעות, ופערי המחירים יוזילו את העלויות עוד ועוד. בגלל מצוקת הדיור שהיתה במשך שנים רבות, קבלנים ויזמים גבו מה שרצו לגבות, ככה זה כשיש מצוקה וביקוש, עולה יותר והמחיר לא ריאלי".

 

 כחלון: "השיטה שונתה, אנחנו לומדים ומתייעלים, שינויים כאלו לא קורים ברגע". צילום: משה מילנר, לשכת העיתונות הממשלתית. 

 

בטענה שהועלתה לגבי הדירות שמוגרלות אך אין להן היתר בנייה עדיין, ענה כחלון: "זה עניין של חודשים ספורים, כל הדירות האלו נמצאות בהליך של היתר וזה יקרה".

עוד הוסיף כחלון: "השיטה שונתה, היא הרבה יותר יעילה, אנחנו כל הזמן לומדים ומתייעלים, שינויים כאלו גדולים לא קורים ברגע".

 

הקבלנים / יזמים יוכלו לפנות לזוכים בעוד כמה חודשים או שנה, רק לאחר שיקבלו את היתר הבנייה, מה יקרה אם פתאום תיפול הממשלה? מי מבטיח לזוכים שהם עדיין יקבלו דירה?

 

כחלון: "בנינו את תוכנית למשתכן בצורה טובה, לקח זמן להעלות את הרכבת הזו על המסילה, כך שאני לא מאמין שיש מישהו שיוכל או ירצה לעצור אותה. היא עדיין לא טסה במהירות שאנחנו רוצים ומתכננים, אבל היא לא תעצור, היא חייבת להמשיך, כי הקרקעות הן התקווה היחידה של הצעירים, וזה הפתרון היחיד למשבר הדיור, לא חשוב מי יהיה בממשלה אני מאמין שהתכנית תמשיך ומי שזכה בהגרלה יקבל דירה".

 

אז יש שיגידו כי כחלון עושה ספין פוליטי, על חשבון הצעירים שמחכים לדירה מוזלת ומבטיח לעצמו תמיכה בבחירות הבאות, תומכיו של כחלון יגידו כי הוא דואג  לאותם צעירים, וההגרלות החדשות מייצרות להם ביטחון לגבי המשך קיומה של התכנית, במקרה שהממשלה הנוכחית תתפרק. אם הם זכו אף אחד לא ייקח מהם את הזכות לדירה, בסופו של דבר גם אם לא ידוע בדיוק מתי, הם יקבלו דירה במחיר מוזל.

 

עוד מצדיקים את המהלך בטענה כי בהגרלה ענקית כזו כמו שתפתח במוצאי שבת, כחלון מגדיל את הסיכויים של כל אחד מהנרשמים. אם עד היום להגרלות באזור הביקוש נרשמו בממוצע כ – 25 אלף, וכל הגרלה היתה על 500 יח"ד הסיכוי היה כ- 2% בממוצע. בהגרלה הנוכחית גם אם ירשמו כל 45 אלף הזכאים ומוגרלות 15 אלף יח"ד הסיכוי עולה לכ – 33%, ולבני המקום שמשתתפים בהגרלות אפילו יותר.

 

תחליטו אתם אם מדובר בהגרלה גדולה או ספין פוליטי, העיקר שהצעירים ירוויחו זכות לדירה מוזלת.